Selasa, 15 Mac 2011

APA YANG ANDA SUKA DAN TAK SUKA?

Assalamualaikum w.b.t..

Ermmmm... hari ni, just nak citer apa yang saya suka dan tak suka huhu..Kadang-kadang rasa pelik dengan diri saya nie? Banyak benda yang dulu saya suka sekarang dah tak suka..dulu yang saya tak suka dah menjadi kegemaran saya plak. Kuasa Allah S.W.T siapa boleh halang kan...

Seperti yang termaktub dalam Firman Allah S.W.T : “ Boleh jadi kalian membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian. Allah Maha Mengetahui, kalian tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 216)

Hati ini MilikNYA...apa saja boleh berlaku mengikut kehendakNYA.



DULU SUKA, SEKARANG DAH TAK SUKA..
Dulu masa sekolah rendah suka sangat makan buah durian..abes kata antara buah favourite la. Tp sekarang dah x ley makan durian dah..benda ni terjadi waktu tu baru nak masuk form 1. Masa tu satu family g pusing2 pulau pinang, tiba2 jer arwah abang gan arwah ayah teringin sangat nak makan durian...so kami berhenti la kat Balik Pulau. Ingatkan nak beli untuk makan2 jer. Tak sangka plak terbeli banyak rupanya durian, siap penuh belakang van..huhu. Balik umah apa lagi,keje menghadap durian la bley kata makan durian, tidur durian..semua durianlah..Nak jadikan citer esok paginya bangun terus demam panas.. sebab termakan banyak durian. (sian x ley nak makan durian dah..mak tak kasi makan ). Mak cakap dah baik nanti baru ley makan.(Tengok jer org makan, saya plak kena makan ubat..huhu)

Lepas baik demam , apa lagi nampak durian jer terus makan..tp bila makan satu ulas jer badan tiba-tiba jadi panas pastu siap muntah2 lagi (demam balik). Selepas beberapa minggu pas tu try makan balik durian (musim durian!!! tu yang banyak durian kat umah ni) tp still demam jgak siap pening2 lagi. Beberapa kali jgk la jadi mcm tu bila makan durian...So dari peristiwa tu saya dapat simpulkan yang saya memang x ley nak makan durian dah..(alah pada durian). Satu nikmat sudah diambil kembali oleh Allah S.W.T daripada saya.( Kebaikkan yang saya dapat, saya tak demam kalo tak makan durian) Rupanya itu hikmahnya. Untuk mengelak demam yang pasti, saya dah tak makan durian!!!!



DULU TAK SUKA, SEKARANG DAH MENJADI KEGEMARAN

Dulu rasanya paling menyampah dengan segala hasil yang diperbuat daripada soya...bley katakan semuanya saya x makan..sekarang nie, pantang jer nampak air soya, tau fu fa, tauhu dan tempe..mesti nak beli!!! Walaupun kadang2 x makan habis pun. Kadang2 tu siap pesan kat mak soh beli kacang soya lg...pastu wat air kayang soya (ermmm nyum2x sedapnya). Kadang2 mak bising jgk , asyik2 nak wat air kacang soya .. mcm x dak air llain dah kat dunia ni..huhu ( obses terhadap soya katakan!!!) Nak wat camner saya memang suka air kacang soya... ( semua org kat umah tu mmg tau saya suka gan air kacang soya without ais...)huhu. Hikmahnya, saya suka terhadap kacang soya ialah pembekal kalsium dalam tubuh badan saya.. HIDUP SOYA !!!!

TAPI ADA SATU BENDA JER SAMPAI SEKARANG YANG SAYA TAK SUKA IALAH SUSU!!!! rasa x ley nak masuk dalam kerongkong saya ni. kalo masuk pun mesti keluar balik. Tapi Allah S.W.T tu memang adil, DIA gantikan susu dengan kacang soya..So nutrisi badan saya seimbang la...( x la reput tulang badan nie disebabkan kurang kalsium)..hehe.

Tu la saya..pelik kan. Tu baru citer bab makanan, kalo pasal lain lagi banyak rasanya perubahan yang berlaku dalam diri ini..

Tapi saya rasa bersyukur sangat, coz ALLAH S.W.T masih bagi peluang untuk saya merasakan segala kenikmatan hidup di muka bumi ini. Walaupun ada setengah2 benda tu DIA dah tarik balik nikmatNYA. Tapi DIA tetap gantikan dengan nikmat yang lebih baik...Apa pun yang ALLAH S.W.T berikan kepada kita, kita kena selalu melahirkan rasa syukur dan redha kerana setiap yang dikurniakanNYA itu pasti yang terbaik untuk kita.

DON'T FORGET TO SAY "ALHAMDULILLAH"..Whatever HE give to us.

Jom pas nie ramai2 kita dengar lagu SYUKUR by RAIHAN dan hayati setiap bait ayat2nya k. Semoga terdetik rasa syukur di hati kita dan menghargai setiap kurniaanNYA. Insyaallah.

SYUKUR BY RAIHAN

Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah

Tanda syukur itulah taat
Setiap tempat setiap waktu
Syuku itu dapat dilihat
Pada sikap dan tingkah laku
Marilah bersama kita bersyukur
Kepada Allah kita bersyukur

Syukur itu sifat mulia
Hindar dari tamak haloba
Rasa cukup apa yang ada
Hati tenang hidup sejahtera
Mari amalkan rasa bersyukur
Hidup bahagia aman dan makmur

Syukur itu banyak caranya
Taat beribadah tekun berusaha
Saling membantu berkasih sayang
Murah senyuman hulur sedekah
Marilah kita beramal bersama
Rasa bersyukur kita suburkan

~ Nak nyanyi lagu nie suara x merdu bak buluh perindu..so apa kata kita dengar jer yang versi RAIHAN.. Dah tentu2 sedap di dengar..hehe~


P/S: Sentiasalah mensyukuri segala nikmat yang diberi oleh ALLAH S.W.T kepada kita, walaupun kekadang kita merasakan ianya tidak pantas (sesuai) dengan keadaan kita. Tapi ingatlah, kita hanyalah insan biasa yang tak mampu untuk mentafsir apa yang bakal berlaku di masa hadapan. Hanya Allah S.W.T yang lebih mengetahui mana yang terbaik untuk kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...