Rabu, 12 September 2012

Kelebihan berada di majlis ilmu....

Assalamul'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Bismillahirrahmanirrahim.....

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana masih lagi memberi peluang kepada saya untuk lebih mendekatiNYA..

Terkadang rasa diri ini begitu hina sekali.. apabila kita gembira kita lupa DIA tetapi bila kita berada di dalam kesulitan kita terus mencariNYA dan berharap DIA dapat membantu kita mengatasi setiap masalah yang kita hadapi...

Saya akui saya pun begitu.. iman yang berada dihati ini belum cukup kukuh untuk menepis segala godaan syaitan yang tidak pernah lelah untuk menghasutk kita untuk melakukan kesilapan..

Tetapi itu bukanlah alasan buat saya untuk terus lemah dan tak perlu berbuat apa untuk menambahbaik iman di hati ini..

Sejak balik duduk dengan mak nie.. saya diuji dengan pelbagai masalah yang terkadang saya rasa macam nak pecah otak untuk memikirkannya...

Tetapi hati saya kembali tenang, dan segala masalah yang saya hadapi dapat diatasi dengan cara yang terbaik..
Itulah penangan majlis ilmu yang sering saya hadiri sepanjang minggu ini...

Buat mereka yang rasa x tenteram atau dihujani dengan pelbagai masalah, cara yang terbaik untuk mengatasinya ialah..
Selalu melakukan solat 5 waktu, membaca Al-Quran, bersedekah dan menghadiri majlis ilmu...Insyaallah hati kita akan menjadi tenang..

Kebaikan ketika berada di majlis ilmu

Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi saw. beliau bersabda : "Sungguh Allah mempunyai malaikat-malaikat yang mulia yang selalu berjalan mencari majlis zikir, apabila mereka mendapatkan suatu majlis yang dipergunakan untuk berzikir, maka mereka duduk di situ dan masing-masing malaikat membentangkan sayapnya, sehingga memenuhi ruangan yang berada di antara ahli zikir dan langit dunia.

Apabila ahli zikir itu telah kembali ke rumah masing-masing, maka para malaikat itu naik ke langit, dan kemudian di tanya oleh Allah Azza wa Jalla padahal Allah telah mengetahuinya :

"Dari mana kalian datang ?"

Para malaikat menjawab : "Kami baru saja mendatangi hamba-Mu di bumi yang membaca tasbih, takbir, tahmid dan memohon kepadaMu."

Allah bertanya : "Apakah yang mereka minta ?"

Malaikat menjawab : "Mereka minta Syurga."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka melihat Syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga mohon diselamatkan."

Allah bertanya : "Mereka mohon diselamatkan dari apa ?"

Para Malaikat menjawab : "Dari Neraka-Mu."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat Neraka ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka pernah melihatnya?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga memohon ampun kepada-Mu."

Allah berfirman : "Aku telah mengampuni mereka, maka Aku akan memenuhi permohonan mereka dan akan menjauhkan mereka dari apa yang mereka mohon untuk diselamatkan."

Para Malaikat berkata : "Wahai Tuhanku, di dalam majlis itu ada si Fulan, seorang hamba yang banyak berdosa, ia hanya lewat kemudian ikut duduk bersama mereka."

Allah berfirman : "Kepada Fulan pun Aku mengampuninya. Mereka semua adalah termasuk ahli zikir, dimana tidak ada seorang yang duduk di situ akan mendapatkan celaka." (hari. Bukhari Muslim)

Dari Abu Hurairah ra. ia berkata : Rasulullah saw. bersabda : "Apabila berkumpul suatu kaum dalam rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Al Qur'an dan mempelajarinya, maka ketenangan pasti akan turun kepada mereka, rahmat Allah melingkupi mereka, malaikat-malaikat mengelilingi mereka dan Allah menyebut-nyebut mereka di kalangan makhluk yang ada didekatNya (para malaikat)." (hari. Muslim)



P/S : Walau sesibuk mana pun kita mengejar kehidupan dunia, jangan sesekali kita melupakan akhirat kerana kenikmatan hidup di dunia hanyalah sementara tetapi akhiratlah yang kekal abadi...
Oleh itu, hadiri majlis ilmu...InsyaAllah dengan ilmu itu kelak yang akan menuju jalan yang diredhai olehNYA...Aaamiiii.

Sekian..Wassalam.


Selasa, 11 September 2012

Rindu itu adalah satu anugerah...

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Rindu....biarlah pada orang yang selayaknya menerima rindu kita..

Rindu kepada Allah S.W.T, Rasulullah s.a.w, Ibu Bapa, keluarga, rakan2 ( kalo yang pompuan biarlah rindu gan pompuan jer, gan plak rindu berlainan jantina plak)..Yang dah kawen dah tentu rindu kat suami gan anak2 kan...

Biarlah rindu kita pada orang yang sepatutnya kita rindu...

Tiba2 ari ni ...ada orang rindu kat saya sampai terbawa2 dalam mimpi dia..
Rasa macam dihargai plak..ada orang rindukan saya sebegitu sekali...

Jangan fikir yang bukan2 plak..
Orang yang rindu saya tu adalah anak murid saya, masa jadi cikgu tadika dulu...

Saya pun rindu jgak kat dia... masa berhenti dulu, dia cuti panjang coz mak dia nak bersalin...
So, kami x berjumpa masa saya resigned dulu...

Dapat msg kawan td, kawan saya cakap.. mak dia ty pasal saya coz anaknya asyik mengigau sebut nama saya masa tido...Rasa terharu sangat sebab ADAM KHALISH rindu saya sampai macam tu sekali, walaupun 5 bulan jer saya mengajar dia.

Sungguh pengalaman menjadi guru tadika membuatkan saya lebih faham karenah kanak2..dan lebih menghargai kanak-kanak sebagai satu anugerah yang tak terhingga daripadaNYA.
Sebenarnya rindu jgak nak jadi guru tadika kembali, tp bukan rezeki saya dalam bidang tersebut..membuatkan saya terpaksa melupakan rindu itu..huhuhu

ADAM KHALISH....cikgu pun rindu kat kamu jugak....

Cikgu doakan ADAM KHALISH dan anak2 murid cikgu yang lain2 sentiasa berada di bawah RAHMATNYA dan menjadi anak2 yang soleh dan solehah yang berjaya di dunia mahupun akhirat.

InsyaAllah, kalo ada rezeki cikgu akan gi melawat korang semua...

Walau tiada gambar yang menjadi kenangan kita semua...InsyaAllah, wajah kalian semua akan sentiasa terlukis indah disanubari cikgu selalu.


Sekian, Wassalam....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...