Jumaat, 27 Januari 2012

Doa Solat Dhuha

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah... masih diberi kesempatan oleh Allah S.W.T utk berkongsi sedikit pengisian bersama rakan2 sekalian.

Hari saya nak berkongsi doa solat sunat dhuha. Bagi saya utk menghafal doa ini agak sukar kerana saya berkesempatan melakukannya hanya pada weekend jer. Hari2 lain saya terpaksa beri komitmen terhadap kerja saya sekarang.. jadi memamng agak sukar bg saya utk menghafalnya. 

Tapi itu bukan alasan yang tepat utk tidak mahu menghafalnya kan...hehehe. Namun saya bersyukur kerana sekarang semuanya menjadi mudah kerana apabila doa solat sunat dhuha telah diterbitkan dalam bentuk lagu. Jadi lebih mudah bagi saya untuk menghafalnya...huhuhu. Thanks a lot to UNIC coz menciptakan irama lagu yang menarik..

LAGU 




DOA SOLAT SUNAT DHUHA


Maksudnya :

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, 
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh. 


Kelebihan solat sunat dhuha :-

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:
” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” (HR Tirmizi)
يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى
” Rasullullah S.A.W bersabda: setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat.” (HR Ahmad, Muslim dan Daud) Rujukan : koleksi 100 solat-solat sunat oleh Al-Fadhil Al-Ustaz Hj. Ahmad B. Hj. Ibrahim. terbitan Al-Hidayah Publisher

P/S : Marilah kita melakukan ibadat solat sunat ini agar Allah S.W.T mempermudahkan rezekiNYA kepada kita disamping memperolehi keredhaanNYA.

Ahad, 22 Januari 2012

Dunia Baru..............

Assalamualaikum w.b.t

Syukur Alhamdulillah, kerana diberi lagi nikmat olehNYA untuk terus bernafas di muka bumi ini.
Lama jugak saya tak menulis di blog nie...huhuhu. Apa pun hari nie saya nak kongsi pengalaman baru saya as a kindergarten teacher.







Mula - mula tu tension jugak gan budak2 nie... tapi pengalaman menjaga anak2 buah sebelum ini menjadikan saya lebih banyak bersabar gan kerenah mereka. Untuk mendidik mereka ini, kita perlukan kesabaran yang tinggi dan psikologi sikit untuk memastikan mereka mendengar dan mengikut arahan kita.

Ada kala kita perlu tegas dan ada kala kita perlu menjadi rakan mereka untuk mengetahui tahap pencapaian mereka.

Berada dalam dunia kanak2 ini menjadikan saya lebih mengerti hati seorang ibu serta lebih menghargai kasih sayang yang dicurahkan oleh ibu. 

Kerja ini jugak mendekatkan diri saya dengan Allah S.W.T.. kerana saya selalu melihat kekuasaanNYA melalui persekitaran saya. Melihat kebesaranNYA melalui perkembangan budak2 di tadika ini.

Yang best skali... bila tengah marah, bley jd cool bila tengok senyuman baby n telatah budak2 kat sini.
Saya berharap Allah S.W.T dapat memberikan nikmat kesabaran yang tinggi serta hati yang ikhlas kepada saya dalam melakukan pekerjaan saya ini.

 
P/S : Sesungguhnya senyuman seorang kanak2 mampu menjadikan hati yang sedang marah menjadi tenang setenangnya.. ini kerana kanak2 dikelilingi oleh malaikat yang sentiasa berdampingan dengan mereka.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...