Khamis, 25 Februari 2010

...RINDU ARWAH AYAH....

Termenung jauh aku tatkala mengenangkan detik-detik indah bersama emak dan arwah ayah……ketika emak membelai rambutku dikala aku bersiap untuk ke tadika. Manakala aku pula menjadi pemboceng setia basikal tua arwah ayah sebagai pengangkutan terbaikku untuk ke tadika. Tetapi itu semua hanya menjadi memori terindah yang akan terus mekar di hatiku kerana arwah ayah telah pergi menemui Penciptanya pada 15 syawal 1430H.Yang paling sedih ketika itu, hanya tinggal 7 hari lagi aku bakal menyambut ulang tahun yang ke-24.Namun yang paling aku terkilan,aku tidak dapat membalas jasa ayah ke atas aku kerana ketika itu aku masih lagi berjuang demi memastikan masa depan aku, emak dan ayah menjadi lebih baik dari apa yang kami ada. Namun itulah ketentuan Ilahi untuk aku dan emak. Tapi aku tetap bersyukur kerana diberi kesempatan untuk mengenali hati budi seorang ayah jika dibandingkan dengan anak kecil yang kehilangan kedua orang tuanya ketika usianya masih lagi mentah tidak mengenali erti kehidupan. Benarlah kata pujangga “kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah tiada sempadan”.

Tanpa kusedari air jernih mengalir membasahi pipiku, betapa aku merindui kasihmu ayah. Hanya doa yang mampu aku titipkan buat arwah ayah agar tenang bersemadi di sana. Kekuatan dan semangat yang ada pada arwah ayah akan aku jadikan pemangkin untukku lebih berusaha untuk mengharungi setiap cabaran yang harus kutempuhi di dalam meniti arus kehidupan ini. Setiap nasihat yang dilafazkan olehmu ayah akan aku sematkan di dalam hati sebagai pedoman hidupku.Akan ku ukirkan namamu ayah di lubuk hatiku untuk selama-lamanya.

Ya Allah Ya Tuhanku peliharalah aku dari segala kemaksiatan, dan sinarilah hidupku ini dengan hidayahMu agar aku sentiasa berada di jalan yang diredhai olehMu. Sesungguhnya aku hanyalah seorang hamba yang lemah, yang sering melakukan kesilapan. Andai aku terbabas jauh dari landasanMu, tunjukkanlah kembali jalanMu kepadaku agar aku mampu meneruskan hidup ini dalam redhaMu. Hanya padaMu aku menyerah dan memohon pertolongan. Ya Allah tempatkan arwah ayah dan arwah abang ku bersama orang-orang yang soleh. Amin…

(SAYANG AYAH…..RINDU AYAH…..)


p/s : Hargailah setiap insan di sisi kita, kerana apabila mereka pergi meninggalkan kita untuk selama-lamanya …..hanyalah kenangan menjadi teman setia kita ketika itu. Doa pula menjadi pengubat rindu terbaik buat kita demi memastikan mereka tenang di sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

52 Weeks Money Saving Challenge

Assalamu'alaikum w.b.t... BETTER LATE THAN NEVER....Duit saving korang maybe dah banyak kan??? Akak baru nak tekad simpan start th...